AliExpress

aliexpress_adEen mooi vergelijkbaar concept met eBay is het welbekende “AliExpress“. AliExpress verschilt ten opzichte van eBay en DHGate vrijwel niets. Los van het feit dat AliExpress overigens wel één van de grootste handelswebsites is die er bestaat, zijn de concepten van alle 3 de handelsplaatsen hetzelfde. AliExpress heeft 24 hoofdcategorieën, verdeeld in ruim 6000 productcategorieën: een enorme lijst om producten in te vinden dus. Eigenlijk iets niets ondenkbaar. Productcategorieën variëren van elektronica tot wasmachines! Zo gek kun je het nog niet bedenken. Hetzelfde als bij eBay en DHGate, verkoopt AliExpress zelf geen producten of diensten maar zijn er verkopers die dit doen. Verkopers plaatsen een advertentie die vervolgens op de website komt te staan. Door de hoeveelheid verkopers op de website (meer dan 300 miljoen) is het aanbod in verschillende producten met verschillende prijzen enorm groot.

In principe is de bekende handelssite voornamelijk voor de gewone “consument” bedoelt en dus niet voor grote partijen. Hiervoor ga je al snel richting DHGate. Desondanks zijn er verschillende verkopers die slechts per x aantal stuks verkopen, of bij een minimaal bedrag. Door een vrij “negatief” artikel van de consumentenbond werd AliExpress ook wat bekender in Nederland. Er was namelijk veel ophef over het artikel wat door hen is geschreven. De consumentenbond verwacht namelijk -zonder enige kennis van zaken- dat een “spotgoedkope” tablet direct een high-end device moet zijn. Dat is namelijk waar het op neer komt. Een goedkoop product, maar wel de meest hoogste verwachtingen. Daarnaast had de consumentenbond geen rekening gehouden met enige inklaringskosten. De gemiddelde China-shopper houdt wel rekening met dit soort zaken, anders is het China-shoppen niet voor je weggelegd. AliExpress is namelijk, wat ons betreft, een hele degelijke website waar je goedkope producten kunt kopen. Het is de meestgebruikte website om rechtstreeks producten uit China te kopen.

Maar, wat maakt AliExpress nou zo ‘betrouwbaar’?
Het is de zogenaamde “Purchase Protection” wat de website betrouwbaarder maakt om te bestellen. AliExpress biedt namelijk een kopersbescherming aan, net zoals bij DHGate en eBay. Krijg je je order binnen een bepaalde periode niet binnen, dan kun je een zogenaamde “dispute” aankaarten. Een dispute is een soort claim. Deze dispute kun je ook starten als producten incompleet zijn of niet goed werken. De verkopers op AliExpress zijn voor een groot deel betrouwbaar, maar toch een klein groepje verkopers is uit op oplichting. Het is belangrijk om bij jezelf goed na te denken of de verkoper wel betrouwbaar is of niet. Je hebt dit voor de meeste gevallen zelf in de hand (zie uitleg onderaan), en als de verkoper betrouwbaar lijkt maar dit achteraf niet zo blijkt te zijn: dan kan je alsnog gebruik maken van de dispute of AliExpress bevriest je order waardoor je automatisch binnen 3 dagen je geld terugkrijgt. Het bevriezen van je order gebeurt echter alleen wanneer het blijkt dat er meerdere meldingen zijn geweest. Wees er dus altijd op tijd bij!
Zoals al eens aangegeven: je bent zélf verantwoordelijk voor wat je koopt. Natuurlijk heb je een kopersgarantie, maar uiteindelijk ben jij diegene die gezegd heeft: ja, ik vertrouw deze verkoper en shop. Een betrouwbare verkoper vinden is niet lastig. Door middel van screenshots wordt het misschien duidelijk.

aliexpress_1

Bij de productpagina kun je vaak al zien of de shop betrouwbaar is of niet.
1. De titel geeft vaak aan wat voor product het is. Komt het product wel overeen met wat er op de plaatjes staat? Controleer dit. Als er bijvoorbeeld in de titel zou staan “20pcs” in plaats van 50, en de verkoper gebruikt een foto met 10×5 stuks, dan is het vooralsnog jouw verantwoordelijkheid.

2. De prijs moet realistisch zijn. Een mobiele telefoon voor 20$ is bijvoorbeeld niet realistisch genoeg om te vertrouwen. Soms worden er bijvoorbeeld quadcopters in de “aanbieding” gezet voor 5$. Uiteindelijk krijg je een mailtje van de verkoper waarin iets staat als: “Sorry friend I set the wrong price, pls pay 90$ more.”. Met andere woorden: op die manier werven ze dus klanten.

3. Rating is vrijwel het belangrijkste gedeelte waar je naar kunt kijken. Een beginnende verkoper start met een soort medaille. Hoe meer verkopen en feedback een verkoper krijgt, hoe meer medailles hij/zij krijgt. Uiteindelijk gaan deze over tot diamanten. Een verkoper met meer dan 4 medailles is vaak al wel redelijk betrouwbaar. Een verkoper met 1 of meer diamanten zit al langer in de verkoop-sectie en heeft dus meer kijk op de zaak: dus ook meer betrouwbaarder en meer ervaring. Daarnaast kunnen sellers beoordeeld zijn als “Top-rated Seller”. Als je vragen hebt over een product heb je vaak ook de mogelijkheid om de verkopers een berichtje te sturen per contactformulier of chat.

4. Buyer Protection is waar AliExpress eigenlijk mee ‘handelt’. Je kunt bij de Buyer Protection zien waar je recht op hebt en wat de verkoper je kan bieden wanneer een product niet goed werkt/incompleet is of niet aankomt. In de meeste gevallen krijg je bij een verkeerd geleverd product een deel van het geldbedrag terug. Bij een vermissing van het pakket of een defect aan het product een volledige refund afhankelijk van het aankoopbedrag.

 

aliexpress_2

5. Customer Feedback geeft heel simpel aan hoe het product bevalt bij de consumenten. Lees de feedback gerust even door en klik ook een paar pagina’s terug. Je kunt dan zien of er problemen waren met eerdere zendingen. Als er geen customer feedback is, kun je het product nochtans kopen alleen weet je niet wat anderen er van vinden. Lees de feedback even door voor de zekerheid, dan weet je zeker dat je goed zit.

 

aliexpress_3

6 en 7. De verkoperspagina bevat ook 2 kleine details om te bekijken of je je aankoop wel bij een betrouwbare verkoper doet. Bij nummer 6 kun je zien dat de verkoper een Top-rated Seller is, en bij 7 kun de 3 punten zien waar het meest op gelet wordt. De beschrijving van het product, communicatie en de verzendsnelheid. Dit is een gemiddeld aantal van ALLE feedback die de verkoper ooit heeft ontvangen.