FAQ

Verzending en verzendkosten

Hoelang duurt het gemiddeld voordat mijn trackingnummer werkt?

Dit verschilt per vervoerder, het gemiddelde ligt tussen de 1~7 dagen. Mocht je trackingnummer nog niet werken, dan is het verstandig om even met de verkoper contact op te nemen en vragen waarom je trackingnummer nog niet actief is. Vaak kan dit komen door een vakantieperiode bijvoorbeeld.

Hoelang duurt het gemiddeld voordat mijn pakketje in Nederland is?

Hoelang het duurt is erg verschillend, soms kan het een weekje duren en soms een maand. Mocht je nou na een maand nog niks hebben ontvangen is het altijd verstandig je verkoper te contacteren. Houd er daarnaast ook rekening mee dat je PayPal kopersbescherming na 45 dagen afloopt, je creditcard kopersbescherming afloopt over een bepaald termijn en dat de kopersbescherming van de webshop kan verlopen.

Kan ik ook een Nederlandse tracking code krijgen?

Wanneer je pakket een trackingnummer heeft en in Nederland wordt bezorgd met PostNL, kun je contact opnemen met PostNL via het betaalde nummer 0900-0990 of via het Twitter account @PostNL. Wanneer je trackingcode aangeeft dat het pakket is verzonden richting Nederland, kun je het beste 5 dagen wachten. Daarna kun je de trackingcode opvragen.
Bij overige vervoerders (Zoals Swiss Post) kun je je pakket al door volgen in Nederland. Als dit niet werkt is dit tot dusver helaas niet mogelijk en kun je het altijd proberen om aan PostNL de Nederlandse barcode te verkrijgen.

Het is verstandig een Nederlands trackingnummer bij PostNL aan te vragen als je pakket al in Nederland is, zoals vermeldt hierboven. Dit kun je bijvoorbeeld zien aan de status: Arrival at inward office of exchange, NL. Een tweet naar @PostNL met daarin de Chinese barcode is al voldoende. Zij zullen dan kijken of het pakket inmiddels is aangekomen in Nederland. Bij het moeten betalen van omzetbelasting of douanerechten, kan PostNL je hier ook over informeren.

Is het verstandig om de verkoper te informeren over het gekozen product?

Ja. Wanneer je de verkoper informeert over de door jouw gekozen kleur, maat, grootte etc. kun jij er vanuit gaan dat je er alles aan hebt gedaan om het juiste product te ontvangen. Als de verkoper dan toch een fout product verzendt, dan kun je altijd in geschil gaan met de verkoper en komen tot een oplossing.

Waarom betaal ik geen, of weinig verzendkosten?

Men denkt dat delen van China gesubsidieerd worden door de Chinese overheid wat betreft de export naar andere landen. Dit is NIET waar. Door de hoeveelheid pakketten die worden verzonden, is het versturen goedkoper gemaakt door de bedrijven zelf. Daarnaast worden pakketten vaak in grote hoeveelheden in één keer verstuurd waardoor de verzendkosten ook lager liggen.

Waar kan ik mijn pakketje traceren?

Vrijwel alle pakketjes kun je tracken via www.17track.net. Je vult simpelweg je trackingnummer in en drukt op “Track” let op: het proces kan een tiental seconden duren. Houdt er daarnaast rekening mee dat je Chinese barcode zo’n 1~7 dagen nodig heeft om actief te worden.

Zending ontvangen

Mijn product werkt niet of is defect, wat moet ik doen?

Ten eerste is het belangrijk dat je zeker weet dat je product niet werkt. Dit kun je nagaan door eerst (eventueel met behulp van internet) erachter te komen hoe het product werkt. Als je er achter bent gekomen dat het product op een bepaalde wijze wel werkt, is het vaak al opgelost.
Als je vrijwel zeker weet dat het product niet werk of dat het niet doet wat ie moet doen, is het belangrijk om erachter te komen wat het er niet werkt.
Als je eenmaal weet wat er niet werkt kun je de verkoper van het product een berichtje sturen met alles erin wat niet werkt en hoe het product wel zou moeten werken.
Let erop dat de meeste verkopers uit China niet zomaar jouw product(en) opnieuw gaan versturen of je een refund geven, daarom vragen veel verkopers ook foto’s en of filmpjes van je defecte product.

De verkoper wil geen refund geven of het product opnieuw versturen, maar vraagt of ik het terugstuur naar China.

Eerst is het handig om te kijken of de website waar je iets gekocht hebt een aankoopbescherming biedt. Zo niet, dan heb je in de meeste gevallen nog een PayPal kopersbescherming of een CreditCard kopersbescherming.

Als de website een aankoopbescherming biedt, kun je het beste eerst contact opnemen met de verkoper en je probleem duidelijk beschrijven. Het is daarnaast gunstig om te vermelden dat verzendkosten van China naar Nederland ruim €30,- kost. Mocht de verkoper geen gehoor geven en beschik je nog over de PayPal kopersbescherming? Maak er dan gebruik van. Bij PayPal moet je opnieuw je verhaal uitleggen en zij zullen een
gespecialiseerde adviseur op de case zetten.

Via AliExpress kun je gebruik maken van de kopersbescherming die je standaard hebt voor een bepaalde tijd.

Is het product veel meer waard dan de verzending naar china? Dan kun je het beste zelf de overweging maken om de zending eventueel terug te sturen. Let op: verstuur het pakket ALTIJD met tracking code en bewaar deze net zolang totdat het probleem is opgelost.

De verkoper heeft een verkeerd product verzonden, wat nu?

De meeste bedrijven en ondernemers in China doen hier in eerste instantie erg moeilijk over. Zij weten dat het hun fout is, maar het versturen van een nieuw product is voor normale verkopers op AliExpress of eBay niet altijd zo prettig. Dat kost hun geld en dat is vervelend. Toch is het hun verantwoordelijkheid om jou te voorzien van het juiste product. De verkoper moet hoe dan ook het juiste product toezenden.

Wil de verkoper niet akkoord gaan met het voorstel om een nieuw product toe te zenden, vermeld dan dat je gebruik gaat maken van de kopersbescherming. Vaak gaat de verkoper dan in overweging om alsnog een nieuw product te versturen maar negeren je ze wel voor een periode.

Mochten ze nou niet willen meewerken, is het belangrijk om echt over te gaan tot serieuzere stappen. In dit geval moet je dus wel van je kopersbescherming gebruik maken. Beschik je bij een webshop of verkoper over geen enkele kopersbescherming, laat dan een negatieve feedback achter wanneer er geen enkele uitweg meer is.

Mijn product is geïnspecteerd door de douane, heeft dit gevolgen?

Dat ligt er aan wat er in je pakket zit. Mocht je pakketje nou geen illegale producten bevatten is er niets aan de hand, bevat je producten illegale producten dan heb je een grote kans op vernietiging van je pakket. Je krijgt hiervan een brief van PostNL. Het importeren van namaakspullen zowel wapens als andere illegale producten zijn verboden en dus strafbaar.

Waarom betaal ik geen, of weinig verzendkosten?

Dit doen de Chinezen zodat je minder kans hebt om belasting te betalen.
Als een zending een waarde heeft van minder dan €22,00 dan kan hier geen belasting over geheven worden. Heeft de zending een waarde van meer dan €22,00 dan is de kans bij bepaalde postbedrijven groot dat je omzetbelasting en inklaringskosten moet gaan betalen.

Niet elk pakket wordt gecontroleerd op de waarde. De douane kijkt voornamelijk naar de afmeting van een pakket en de beschrijving. Bij EMS en DHL verzendmethodes is de pakkans op belasting groter dan bij China Post of Swiss Post.