Inklaringskosten

inklaringskosten_1Word je pakket tegengehouden door de douane omdat je omzetbelasting en/of douanerechten moet betalen? Verwacht dan ook gerust de inklaringskosten die PostNL in rekening brengt. Wanneer jouw pakket wordt tegengehouden door de douane, wordt het pakket in feite uit het werkelijke sorteerproces gehaald. Daarvoor rekent PostNL kosten. Deze kosten zijn hoe dan ook niet te voorkomen wanneer je omzetbelasting en/of douanerechten moet gaan betalen.

De kosten bestaan uit een aantal onderdelen:

  • PostNL doet voor jou de douaneaangifte;
  • De verzending van het sorteercentrum naar huisadres wordt gerekend;
  • PostNL draagt eventuele BTW en heffingen af aan de overheid;
  • De welbekende administratiekosten zitten hier ook bij in.

Als het blijkt dat je douanerechten en/of omzetbelasting moet gaan betalen, verschijnt er in de applicatie van PostNL “Mijnpakket” automatisch hoeveel kosten je totaal verschuldigd bent die je contant moet betalen aan de postbode. Het bedrag wat dient als “omzetbelasting” bevat ook de inklaring. Als je twijfelt over een pakket die mogelijk omzetbelasting zou moeten betalen, zorg er dan voor dat je de Nederlandse tracking code op tijd kunt ‘bemachtigen’ van PostNL via Twitter of via het betaalde 0900 nummer: 0900-0990 (45ct/minuut). Of neem via een andere manier contact op met PostNL. Als je het totale kostenplaatje niet kunt voldoen aan de deur, kan het pakket ook afgeleverd worden bij het postkantoor en kun je daar de kosten voldoen.