Zendingen ChinaPost niet langer aan huis

9

PostNL heeft sinds 01-10-2015 besloten met enkele partners in Azië dat er geen (traceerbare) pakketten meer uit China aan huis geleverd worden. Dat heeft PostNL officieel laten weten via een Twitter bericht geplaatst op 12 oktober. De reden van dit besluit is vooralsnog voor velen een onverklaarbare beslissing, maar volgens PostNL kan de verzender hier voortaan zelf voor kiezen. Volgens de bronnen van Bestellen in China, Webwinkelwebblog en Forum-China heeft deze beslissing een hele andere reden dan het gemak.

Het beleid
Pakketten die verzonden worden met China Post en EMS (voor zover bekend) worden automatisch direct doorgestuurd naar de dichtstbijzijnde postkantoor zoals de Bruna of Albert Heijn. De dag nadat de zending is afgeleverd op het Pakjesgemak-punt wordt de ontvanger per post op de hoogte gebracht van de aflevering. Deze brief dient men dan mee te nemen om het pakket op te halen, met een identiteitsbewijs. Na enkele berichten op Klachtenkompas en Fok! bleek dat de nieuwe manier van werken al is ingegaan in eind september. Nadat de zending is afgeleverd op het dichtsbijzijnde punt moet de consument alsnog een dag langer wachten op de brief om de zending op te kunnen halen.

PostNL: “Nieuwe service”
PostNL ziet hun nieuwe manier van werken als een nieuwe service. PostNL zou afhankelijk zijn van de keuze van de verzender. China Post zou dus expliciet hebben aangegeven dat zij willen dat pakketten op een servicepunt gedropt worden in plaats van op het huisadres. Op 6 september is er naar alle chauffeurs een memo uitgegaan die de nieuwe dienst zou aankondigen. Alle pakketten met een 3SRETA barcodesticker worden niet langer aan huis bezorgd maar direct doorgezet naar een servicepunt. De nieuwe service brengt tevens enkele grote problemen met zich mee. Pakketten die uit China komen bevatten een barcode die niet elke dag worden bijgewerkt. Daarnaast worden zendingen niet altijd gescand waardoor het voor PostNL ook niet mogelijk is om een referentie te koppelen. Dat gaat betekenen dat zendingen mogelijk op het servicepunt liggen zonder dat er brieven worden verstuurd met de gereedmelding.

postnl_nieuweservice

Een overzicht van de problemen:
– Chinese barcodes niet altijd gescand;
– Chinese barcodes worden laat bijgewerkt;
– PostNL moet brief versturen en controleren dat brief is aangekomen;
– Consument moet minimaal 1 dag wachten op de brief;
– Na 3 weken gaat de zending retour afzender;
– Kans op verlies zendingen vele malen groter;
– Webshops hebben mogelijk weinig invloed.

Bestellen in China en partners: “Commerciële insteek”
De reden dat PostNL mogelijk kiest voor deze nieuwe service, zoals zij dat graag noemen, is mogelijk niet omdat de afzender dit wenst maar omdat PostNL steeds afhankelijker wordt van de consument. Er wordt tot op de dag van vandaag steeds minder post verstuurd en dus moeten er op bepaalde vlaktes worden ‘bezuinigd’. Dat is ook niet raar, omdat zendingen uit China vrijwel niets opleveren voor het bedrijf. Echter, pakketbezorgers moeten wel betaald krijgen voor de zendingen die zij uiteindelijk leveren. Als zendingen in één keer direct naar het postkantoor geleverd worden scheelt dat voor de pakketbezorger veel tijd, maar voor het bedrijf ook geld.

postnl_kaart2 Postnl_kaart

bron: Forum-China.nl

Reacties9 reacties

  1. Ik heb de moeite genomen zowel bij China-post als de m’n webshop navraag te doen, die weten dus van niets.
    Bij mijn pakket heb ik betaald voor signed-for en tracking, beide nu dus onmogelijk. Post.nl geeft het pakket een nieuwe bar-code en koppelt deze niet aan de chinese bar-code, daardoor is tracking onmogelijk geworden.
    Signed-for betekent gewoon tekenen aan de deur, dwz bezorging zeker stellen op het huisadres. Post.nl houdt zich uit kostenoverwegingen dus niet aan de internationale post-verdragen en doet dit nog stiekum ook.
    Het opent daarmee tevens de mogelijkheid om bij alles wat bijv via Paypall betaald is de betaling terug te vorderen omdat immers niet bewezen kan worden dat het pakket aangekomen is.(Zo slecht ben ik evenwel niet.)

  2. Nou lekker dan! Net heel veel bestelt op zo’n Chinese site (Alie press)! Ik vind het maar rete onhandig, moet ik dus straks elke dag zeker naar de AH fietsen! Want als je bij Ali koopt, koop je bij losse verkopers, oftewel 19 pakketjes ophalen ?

    • Wel goed voor de conditie! :)
      Ik begrijp je punt. Tot op heden ontvang ik nog wel alle pakketten van AliExpress keurig aan huis. Onze pakketbezorger was ook verbaasd dat wij deze continu nog ontvangen. Voor mij niet erg in ieder geval, haha.

      • Eindigt de tracking nummer op aliexpress met CN of NL?
        Als het NL is wordt het verstuurd met postnl, wellicht dat het daarmee te maken heeft.

  3. Ok ik heb vorige maand 24 februari, dus een paar dingen 4 pakketjes besteld via ebay.com uit China vandaan, dus dan kan ik bij het plaatselijke post nl punt gewoon navragen of er iets geleverd is?

    • Dat kan je inderdaad doen! Vaak krijg je alvorens een berichtje van PostNL. Houd dit goed in de gaten want je pakketten kunnen ook teruggestuurd worden.

  4. Ik heb een tijd geleden iets besteld ik heb ook een trac code ontvangen maar dan staat er niet gevonden wat moet ik dan doen is de eerst keer dat ik iets bestelde

      • Geachte,
        ik heb wat besteld bij light in the box, 2 dingen tegelijk nu heb ik mijn ene zending wel gekregen en de ander nog niet binnen de track and trace code is RC 431142282NL ,die heb ik wel binnen gehad op 21 september 2016,en de ander met nummer RC431220696NL,nog steeds niet binnen ,ik heb inmiddels Post NL gebeld omdat daar werd aangeven zending wordt gehaald ,dit al van af 24 september 2016,maar daar is nog steeds niks binnen gekomen.
        Kunt u mijn helpen !!!

        Hoogeachtend.

Geef een reactie